Posted on: 8 maja, 2022 Posted by: Grzegorz Fedorowicz Comments: 0
Kawa a zdrowie

Wątpliwości związane z pozytywnym działaniem kawy nadal istnieją, choć powstało już wiele artykułów, a nawet programów, gdzie poruszono tę tematykę. Jak odkryć prawdę o kofeinie i co faktycznie drzemie w ziarnach kawy? W dzisiejszym artykule wyszczególnimy najważniejsze informacje, które dotyczą właściwości jednego z najpopularniejszych produktów na świecie. Zapraszamy!

Kawa – ile i dla kogo?

Zdaniem naukowców kawa posiada wiele substancji, które pozytywnie i dobroczynnie wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu. Europejski urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności opublikował raport dotyczący zalecanej dawki kofeiny (na dzień). Jest w nim jasno opisane, że dzienne spożycie 200 mg kofeiny, czyli około 3 filiżanek kawy, to optymalna ilość dla przeciętnej osoby dorosłej.
https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/4102

W badaniach zostały przedstawione również zalecane dawki dla:

  • osób uprawiających różne aktywności fizyczne
  • kobiet w ciąży
  • kobiet, które karmią piersią
  • dzieci i młodzieży

Ciekawostką, opowiadającą się po stronie pozytywnego działania kawy, jest fakt, że Instytut Żywności i Żywienia dodał właśnie ten trunek do swojej zaktualizowanej piramidy żywieniowej z 2016 roku.

Kawa – skład

Aby zagłębić się w pozytywne aspekty kawy, należy najpierw poznać jej skład, który jest zdecydowanie bogaty w różnorodne, wartościowe substancje. Na samym początku warto zaznaczyć, że kawa to nie tylko kofeina, choć ta akurat stanowi główną część omawianego produktu. Oprócz tego, pijąc poranne espresso lub late, mamy do czynienia z kwasami tłuszczowymi nasyconymi, węglowodanami, błonnikiem, aminokwasami, glikozydami, kwasami chlorogenowymi i minerałami. Ostatnie z wymienionych stanowią zaledwie 4% składu ziarna kawy, lecz to właśnie one wpływają przede wszystkim na wszelkie układy organizmu. W kawie zawarte są związki mineralne takie jak: magnez, fosfor, wapń czy potas oraz w śladowych ilościach żelazo, sód, cynk, jak i nikiel. W zależności od gatunku kawy powyższe wartości są oczywiście zróżnicowane.

Kawa – właściwości przeciwnowotworowe

Skoro substancje występujące w ziarnach kawy są już znane, to pora przedstawić wpływ poszczególnych związków na jednostkowe elementy ludzkiego organizmu. Otóż, kawa zawiera cenne antyoksydanty, czyli związki chemiczne (podobnie jak warzywa, owoce lub niektóre mięsa) odpowiedzialne za neutralizację wolnych rodników. Co za tym idzie, usprawniają się procesy oczyszczania organizmu ze szkodliwych toksyn, a niektórzy naukowcy twierdzą, że antyoksydanty uzupełniająco chronią materiał genetyczny przed różnymi negatywnymi czynnikami. Nie tak dawno udowodniono, że poziom antyoksydantów wzrasta bądź maleje względem techniki i rodzaju palenia ziaren kawy.

Wpływ kawy na chorobę Parkinsona i Alzheimera

Badania przeprowadzone na University of Illinois at Chicago wykazały, że zawarta w kawie kofeina oraz teofilina zmniejszają ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona i Alzheimera. Szczegółowe informacje ukazują, że początek choroby Parkinsona u osób pijących kawę występuje ok. 72 roku życia, natomiast u osób, które nie spożywały kawy choroba miała już swoje zalążki w wieku 64. Dodatkowo, kofeina również może redukować objawy u osób, u których została już zdiagnozowana choroba.

Kawa i właściwości pielęgnacyjne

Kofeina zawarta w kawie jest bardzo często stosowana w szeroko pojętej kosmetyce. M.in. wykorzystuje się ją w składzie kosmetyków pielęgnacyjnych. Wszystko za sprawą jej doskonałych właściwości wpływających na poprawę mikrokrążenia w skórze. Kofeina również hamuje procesy starzeniowe cery, a także redukuje powstawanie komórek tłuszczowych, jednocześnie pobudzając działanie lipolizy – rozpadu tzw. trójglicerydów zawartych w komórkach tłuszczowych. Tego typu przyśpieszenie spalania tłuszczów całościowo wpływa na skórę każdego z nas. Zmniejszone cienie pod oczami, wyzbycie się cellulitu (w znacznym stopniu) to tylko niektóre zalety występujące w trakcie stosowania produktów bazujących na kofeinie i innych związkach pochodzących z ziaren kawy.

Kawa – dlaczego warto pić?

Oprócz wyżej wymienionych elementów kawa wpływa również na:

  • redukcję zachorowania na cukrzycę typu II
  • proces odchudzania
  • poprawę pamięci i koncentracji
  • stymulację wzrostu włosów – ogranicza wypadanie włosów

Kawa pozytywnie wpływa również na naszą kondycję psychiczną. W trakcie picia napoju uaktywniają się neuroprzekaźniki w mózgu, dzięki którym odczuwamy znaczący przypływ endorfin i serotoniny.

Leave a Comment